KDAJ JE V TELESU VITAMINA D DOVOLJ IN KDAJ PREVEČ?

KDAJ JE V TELESU VITAMINA D DOVOLJ IN KDAJ PREVEČ?

Poskrbite za zadostno izpostavljenost soncu, a ne pretiravajte 

Spomladi in poleti je glavni vir vitamina D zadostna izpostavljenost soncu (ultravijolično valovanje B, UVB), ki omogoča endogeno sintezo vitamina D v koži. Ocenjujejo, da je že 15-minutna izpostavljenost soncu na dan dovolj, seveda če smo v kratkih hlačah in kratkih rokavih. Presežni vitamin D se pretvori v neaktivno obliko, ki se skladišči v telesu (v maščobnem tkivu, skeletnem mišičevju).

To pomeni, da se raven aktivnega vitamina D v telesu tudi pri čezmernem sončenju ne zviša toliko, da bi bil lahko nevaren. Poveča pa se tveganje za dolgotrajne poškodbe kože, zaradi katerih se lahko razvije kožni rak. Da bi to preprečili, je priporočljivo, da odrasli in otroci uporabljamo sredstva za sončenje, a ne z najvišjim zaščitnim faktorjem.

Jeseni in pozimi endogena sinteza vitamina D oslabljena

Jeseni in pozimi je v Sloveniji endogena sinteza vitamina D močno oslabljena, zaradi česar je z njim zadostno preskrbljenih le približno 20 % prebivalcev. Od oktobra do aprila moramo zato še toliko bolj skrbeti za vnos z izdelki, ki vsebujejo vitamin D (zdravila na recept ali brez recepta, prehranska dopolnila). Vnos s hrano je zanemarljiv.

 Priporočeni dnevni odmerki vitamina D

V razpredelnici so navedeni dnevni odmerki vitamina D, ki naj bi jih zaužili, ko ni mogoča tvorba dovolj velike količine vitamina D.

Otroci do 1. leta starosti* 10–12,5 µg (400–500 ME)
Otroci od 1. do 18. leta** 15–20 µg (600–800 ME)
Odrasli** 20–25 µg (800–1000 ME)

1 µg vitamina D = 40 ME
* Vsem dojenčkom od konca 1. tedna življenja do dopolnjenega 1. leta življenja se priporoča vsakodnevno dodajanje vitamina D.
** Dodajanje vitamina D se svetuje predvsem od oktobra do aprila.
ME – mednarodne enote 

Se lahko z vitaminom D zastrupite?

Neaktivna oblika vitamina D, kamor spada vitamin D3, je varna. Ima široko terapevtsko okno, kar pomeni, da se je z njim težko »zastrupiti«, tudi če jemljemo velike odmerke. Priporočeni odmerki so 1000 ME na dan.

doc. dr. evgen Benedik, univ. dipl. inž. živ. tehnol., klinični dietetik

Povezani članki

VITAMIN D NADOMEŠČAJTE VSE LETO

Vitamin D pomembno vpliva na delovanje imunskega sistema, a večini slovenskega prebivalstva ga primanjkuje. Strokovnjaki svetujejo, da ga nadomeščamo vse leto.

PREBERITE VEČ

ZAKAJ STROKOVNJAKI BOLJ ZAUPAJO ZDRAVILU KOT PREHRANSKEMU DOPOLNILU?

Trg vitamina D je preplavljen z obilico najrazličnejših izdelkov. Pomembno je, da izberemo takega, ki mu zaupamo in je kakovosten, varen in učinkovit.

PREBERITE VEČ

VITAMIN D IN COVID-19

Dodajanje vitamina D pozitivno vpliva na imunski sistem. Še posebej je to ključno v obdobju okužb dihal, tudi v obdobju covida-19.

PREBERITE VEČ

Z VITAMINOM D PROTI OKUŽBAM DIHAL, TUDI PROTI COVIDU-19

Dokazano je, da so s pomanjkanjem vitamina D povezane številne bolezni, pomemben pa je tudi njegov vpliv na delovanje našega imunskega sistema. Strokovnjaki svetujejo nadomeščanje.

PREBERITE VEČ

Vse avtorske pravice pridržane. Krka, tovarna zdravil, d. d., Novo mesto